Försäljningsvillkor

I samband med köp från Safedrive AS

Försäljningsvillkoren och information om din beställning skickas till dig via e-post som en orderbekräftelse. Sammantaget utgör detta den avtalsmässiga grunden för köpet. Dessa försäljningsvillkor och annan information på https://safedrive.no finns endast tillgängliga på norska.

För att kunna handla på https://safedrive.se måste du vara 18 år eller äldre.

I de fall dessa försäljningsvillkor kräver skriftliga uppgifter uppfylls detta genom användande av e-post, SMS, brev eller liknande.

1. Avtalet

Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som tillhandahålls i beställningslösningen och eventuella separat överenskomna villkor. Vid eventuell motstridighet mellan uppgifterna har det som överenskommits mellan parterna företräde, förutsatt att det inte strider mot bindande lagstiftning.

Avtalet kommer också att kompletteras med relevanta rättsliga bestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.

2. Parterna

Säljaren är SafeDrive AS,

  • Havnegata 1
  • 7800 Namsos
  • E-post: post@safedrive.no
  • Tel: 902 69 141
  • Organisationsnummer: NO917086885MVA

 

SafeDrive AS kallas hädanefter för säljaren/säljarna. Köparen är den konsument som gör beställningen och benämns nedan köpare/köparen.

3. Pris

Det angivna priset för varor och tjänster är det totala pris som köparen kommer att betala för den produkt som köps i onlinebutiken. I priset ingår inte den licens som krävs för att använda Safedrives varningstjänst och/eller bötesgaranti. Ytterligare kostnader som säljaren inte har informerat köparen om före köpet ska inte bäras av köparen.

4. Ingående av avtalet

Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.

Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit ett typografiskt fel eller skrivfel i säljarens erbjudande i beställningslösningen i onlinebutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det fanns ett sådant fel.

5. Betalning

Säljaren får kräva betalning för varorna från den tidpunkt då ordern bekräftas av säljaren.

Om köparen betalar med ett kredit- eller betalkort får säljaren reservera köpeskillingen på kortet i samband med beställningen. Kortet debiteras samma dag som beställningen bekräftas.

Vid betalning med faktura utfärdas fakturan till köparen när varan skickas. Betalningsfristen anges på fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.

Köpare under 18 år kan inte betala med faktura.

6. Leverans

Leverans anses ha skett när köparen, eller dennes representant, har tagit varan i besittning.

Om leveranstidpunkten inte anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varorna till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter kundens beställning. Varorna skall levereras till köparen om inte annat överenskommits mellan parterna.

7. Varans risk

Varans risk övergår till köparen när denne, eller dennes representant, har mottagit varan i enlighet med punkt 6.

8. Ångerrätt

Om inte avtalet är undantaget från ångerrätt får köparen häva köpet av varan i enlighet med ångerrättslagen.

Köparen måste meddela säljaren om användningen av ångerrätten inom 14 dagar från ångerfristens början. Tidsfristen omfattar alla kalenderdagar. Om tidsfristen löper ut på en lördag, helgdag eller allmän helgdag förlängs tidsfristen till nästa arbetsdag.

Tidsfristen anses ha iakttagits om meddelandet skickas innan tidsfristen löper ut. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har utnyttjats, och meddelandet ska därför göras skriftligen (ångerblankett, e-post eller brev)

Tidsfristen för ångerrätten börjar löpa:

  • Vid köp av enskilda varor löper ångerfristen från och med dagen efter det att varan/varorna mottagits.
  • Om en licens säljs, eller om avtalet innebär regelbunden leverans av identiska varor, löper tidsfristen från dagen efter det att den första leveransen mottagits.
  • Om köpet består av flera leveranser löper ångerfristen från och med dagen efter det att den sista leveransen har mottagits.
  • Ångerfristen förlängs till 12 månader efter utgången av den ursprungliga tidsfristen om säljaren inte informerar köparen om ångerrätten och att det finns ett standardiserat ångerformulär innan avtalet ingås. Detsamma gäller vid underlåtenhet att lämna information om villkor, tidsfrister och förfaranden för utövande av ångerrätten. Om näringsidkaren lämnar informationen under dessa 12 månader löper ångerfristen fortfarande ut 14 dagar efter den dag då köparen mottog informationen.

 

Vid utnyttjande av ångerrätten ska varan återlämnas till säljaren utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från underrättelsen om utnyttjandet av ångerrätten.

Köparen står för de direkta kostnaderna för att returnera varan, såvida inte annat avtalats eller säljaren underlåtit att ange att köparen ska stå för returkostnaderna. Säljaren får inte ta ut någon avgift för köparens utnyttjande av ångerrätten.

Köparen får prova eller testa varan på ett ändamålsenligt sätt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, utan att ångerrätten förfaller. Om testningen av varan går utöver vad som är rimligt och nödvändigt, kan köparen bli ansvarig för eventuellt minskat värde på varan.

Säljaren är skyldig att återbetala köpeskillingen till köparen utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att säljaren underrättats om köparens beslut att utnyttja ångerrätten. Säljaren har rätt att hålla inne betalningen tills han/hon har mottagit varan från köparen eller tills köparen har lämnat dokumentation om att varan har returnerats.

9. Försening och utebliven leverans – köparens rättigheter och tidsfrist för att göra anspråk

Om säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent i enlighet med avtalet mellan parterna, och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen beroende på omständigheterna hålla inne köpeskillingen, kräva fullgörande, häva avtalet och/eller kräva ersättning av säljaren enligt reglerna i kapitel 5 i konsumentköplagen.

I händelse av krav på påföljder för avtalsbrott bör meddelandet vara skriftligt (t.ex. e-post) av bevisskäl.

Fullgörande

Köparen får vidhålla köpet och kräva fullgörande av säljaren. Köparen får dock inte kräva fullgörande om det föreligger hinder som säljaren inte kan övervinna eller om fullgörandet skulle medföra en så stor olägenhet eller kostnad för säljaren att det står i väsentligt missförhållande till köparens intresse av att säljaren fullgör. Försvinner svårigheterna inom skälig tid får köparen likväl kräva fullgörande.

Köparen förlorar sin rätt att kräva fullgörande om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa kravet.

Hävning

Om säljaren inte levererar varan vid leveranstidpunkten skall köparen uppmana säljaren att leverera inom en rimlig ytterligare tidsfrist för fullgörande. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggsfristen får köparen häva köpet.

Köparen får dock häva köpet omedelbart om säljaren vägrar att leverera varan. Detsamma gäller om leverans vid avtalad tidpunkt varit avgörande för avtalets ingående eller om köparen upplyst säljaren om att tidpunkten för leverans är avgörande.

Om varan levereras efter den tilläggsfrist som konsumenten satt eller efter den leveranstidpunkt som var avgörande för avtalets ingående, måste hävningsanspråk göras gällande inom skälig tid efter det att köparen fått kännedom om leveransen.

Ersättning

Köparen kan kräva ersättning för eventuell förlust till följd av förseningen. Detta gäller dock inte om säljaren visar att förseningen beror på hinder utanför säljarens kontroll, vars följder inte skäligen kunde ha beaktats vid avtalets träffande, undvikits eller övervunnits.

10. Fel på varan – köparens rättigheter och tidsfrist för reklamation

Om det föreligger ett fel på varan skall köparen inom skälig tid efter det att han eller hon upptäckt eller borde ha upptäckt felet meddela säljaren att han eller hon avser att åberopa felet. Köparen har alltid reklamerat i rätt tid om reklamationen görs inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation kan göras senast två år efter det att köparen tog varan i besittning. Om varan eller delar därav är avsedd att hålla betydligt längre än två år är reklamationstiden fem år.

Om varan har ett fel och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, får köparen enligt reglerna i kapitel 6 i konsumentköplagen beroende på omständigheterna hålla inne köpeskillingen, välja mellan rättelse och utbyte, kräva prisavdrag, kräva hävning av avtalet och/eller kräva skadestånd av säljaren.

Reklamationer till säljaren bör göras skriftligen.

Avhjälpande eller omleverans

Köparen kan välja mellan att kräva avhjälpande av felet eller leverans av likvärdig vara. Säljaren får dock bestrida köparens krav om det är omöjligt att genomföra kravet eller om det medför oskäliga kostnader för säljaren. Avhjälpande eller utbyte skall ske inom skälig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två försök att avhjälpa samma fel.

Prisreduktion

Köparen får kräva skäligt prisavdrag om varan inte avhjälps eller omlevereras. Detta innebär att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalade priset motsvarar förhållandet mellan sakens värde i felaktigt och avtalsenligt skick. Om särskilda skäl föreligger får prisavdraget i stället stå i proportion till felets betydelse för köparen.

Hävning

Om varan inte har avhjälpts eller ersatts får köparen även häva köpet om felet inte är obetydligt.

11. Säljarens rättigheter i händelse av köparens försummelse

Om köparen inte betalar eller fullgör övriga skyldigheter enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller förhållande på säljarens sida, får säljaren enligt reglerna i kapitel 9 i konsumentköplagen beroende på omständigheterna behålla varan, kräva fullgörande av avtalet, kräva hävning av avtalet och kräva ersättning av köparen. Säljaren får även, beroende på omständigheterna, debitera dröjsmålsränta, inkassoavgift och skälig avgift för icke uthämtat gods.

Fullgörande

Säljaren kan vidhålla köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte har levererats förlorar säljaren sin rätt om han eller hon väntar oskäligt länge med att framställa anspråket.

Hävning

Säljaren får häva avtalet om det föreligger en väsentlig betalningsförsummelse eller annat väsentligt avtalsbrott från köparens sida. Säljaren kan dock inte häva köpet om köpeskillingen har betalats i sin helhet. Om säljaren ger en skälig tilläggsfrist för fullgörande och köparen inte betalar inom denna frist får säljaren häva köpet.

Ränta på sen betalning/inkassoavgifter

Om köparen inte betalar köpeskillingen i enlighet med avtalet, får säljaren ta ut dröjsmålsränta på köpeskillingen i enlighet med lagen om dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning får fordran, efter föregående avisering, skickas till köparen som då kan bli ansvarig för avgifter enligt inkassolagen.

Avgift för ej uthämtade, icke förbetalda varor

Om köparen underlåter att hämta obetalda varor kan säljaren debitera köparen en avgift. Avgiften skall täcka högst säljarens faktiska kostnader för att leverera varan till köparen. En sådan avgift får inte tas ut av köpare under 18 år.

12. Garanti

En garanti som ges av säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver dem som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär således inte någon begränsning i köparens rätt att reklamera och göra anspråk vid dröjsmål eller fel i enlighet med punkterna 9 och 10.

13. Personuppgifter

Personuppgiftsansvarig för insamlade personuppgifter är säljaren. Om inte köparen samtycker till annat får säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. Köparens personuppgifter kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att följa lagen eller för att säljaren ska kunna fullgöra avtalet med köparen.

14. Tvistlösning

Klagomål skall riktas till säljaren inom skälig tid, jfr punkterna 9 och 10. Parterna skall sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas kan köparen vända sig till Forbrukerrådet för medling. Forbrukerrådet nås på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.